Hej!
Efter en mycket intressant och nyttig fortbildning om dyslexi och inlärning samt bedömning i svenska enligt de nya kursplanerna är jag nu tillbaka på skolan. Jag vill verkligen rekomendera en öppen kvällsföreläsning på Abf-huset den 11/10 som riktar sig till elever med dyslexi, deras föräldrar och pedagofer. Se mer info efter veckobrevet.
Eleverna skötte orienteringsdagen alldeles utmärkt och fick en fin dag i skogen. Jag vill dock göra er uppmärksamma på att fästingarna fortfarande är aktiva på jakt efter gott blod. Så eleverna bör alltid kolla sig en extra gång efter skogsvistelse. Vi har än så länge sluppit lössen, men snart är även den tiden här, så eleverna bör kamma igenom håret extra noggrant då och då.
Den här veckan har för övrigt varit extrem vad gäller sjukfrånvaron i klassen. Sista lektionen idag hade jag bara två elever här. Så nu får vi verkligen hålla tummarna för att alla får vara friska fram till höstlovet v.44!
Viktig info! Debattartiklarna i svenska skulle ha bearbetas efter elevrespons den här veckan och ska lämnas in bearbetade onsdagen den 12/10 (Spaniens nationaldag;). De som har varit sjuka kan göra responsen hemma med hjälp av sid 29 i ”Svenska direkt”. Helst tillsammans med kamrat eller förälder om möjlighet finns.
P.g.a. all sjukfrånvaro har vi skjutit upp det muntliga förhöret i spanska till torsdagen den 13/10 v.41. Eleverna ska med hjälp av prepostioner, vägbeskrivningsfraser, artighetsfraser och ordningstal i kapitel 2 göra egna vägbeskrivningar. Kartan finns på sid 14 i övningsboken. Ett tips är att lyssna på cd:n och göra övningarna i övningsboken som hör till kapitlet för att förbereda sig. Ordinarie glosor till fredag den 14/10 är färdsätt sid 10-11 och ordningstal på sid 121 i textboken.
Eleverna har för övrigt idag haft prov i SO och kommer v. 42 att ha prov i engelska. Den här veckan har eleverna också fått tillbaka sina matematikprov och de som har varit sjuka kan få ta del av sina resultat nästa vecka.
De elever som har prov och läxförhör att ta igen får göra det på måndag under studiotid. Då kan de få hjälp av en ämneslärare men missar samtidigt inte dyrbar lektionstid till att ta igen prov.
Idag kommer jag äntligen att mejla ut telefonlistan. Den kommer givetvis inte att läggas ut på bloggen.
Här kommer en hälsning från ledningen:
Frivilliga rastvakter
Vi har en fantastisk skolgård som stimulerar våra elever till lek. Vi vuxna på skolan gör alltid vårt bästa för att se när eleverna behöver stöd för att leken ska bli positiv. Vi tror att det även finns vuxna som kan tänka sig att förstärka vuxentätheten ute på rasterna. Kanske känner ni förälder någon som skulle uppskatta att få vara en god vuxen förebild för våra elever ute på rasterna tillsammans med vår personal? Vi har tidigare försökt att få hjälp via pensionärsföreningar, men tyvärr inte lyckats.
Vi är tacksamma om ni som känner någon vuxen som kan tänkas vara intresserad av att vara med som ett stöd på våra raster berättar om vår önskan samt ger personen mina kontaktuppgifter.
Med vänliga hälsningar
Sylvia Schmidt
Bitr. rektor 4-9
sysch_s@edu.sollentuna.se
Tel 08-626 16 03
Trevlig helg! Margareta Liljequist
Kom på föreläsning om Dyslexi, hjärnan och inlärning - i Stockholm 11 okt
Vad händer i hjärnan när vi läser? Vad är det som inte fungerar vid dyslexi? Kan läs- och skrivsvårigheter tränas bort? Hur kan studierna förenklas? Hur påverkar stress inlärningen och vad gör man åt det? I oktober ger Anna Tebelius Bodin en öppen föreläsning i Stockholm inom sitt specialistområde - dyslexi. Föreläsningen riktar sig främst till föräldrar, studerande med dyslexi och pedagoger i skolan.
Gå in på http://www.skolporten.se/ och läs mer under kurser och seminarier där du även kan göra anmälan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar