Hej.
Här nedan har ni den aktuella LPP:n i So.
Nästa vecka lägger jag upp ett hemprov här, på tisdagen samt delar dokumentet med er via mail. Svaren ska sedan skickas till mig senast på fredagen den 18/11.
/Christine
LOKAL PEDAGOGISK PLANERING - Runbacka skolor
| Planering för arbetsområdet Judendomen åk 8 v. 43-46 Hemprov v. 46 tisdag till fredag. Inlämning via mail: chrjo_s@ edu.sollentuna.se fredag 18/11 |
| Mål från läroplan och kursplan som ligger till grund för arbetsområdet: - lära oss om olika religioner och livsåskådningar och hur de tolkas. - analysera hur religion påverkar samhället och tvärtom - reflektera över livsfrågor - resonera kring moraliska frågeställningar - söka information om religion och värdera källornas relevans och trovärdighet Centralt innehåll: - huvudsakligt innehåll i tankegångar och urkunder (skrifter) inom världsreligionen judendom - varierade tolkningar och bruk av judendomen idag - judendomens historia - judiska riter |
| Bedömning I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du.... - kan beskriva innehållet i judiska tankar ex. trosuppfattningen - kan beskriva hur judendomen fungerar med riter och handlingar - kan se likheter och skillnader mellan judendom och andra världsreligioner ex. kristendom - kan förklara hur religion kan påverka samhället, men även påverkas av detsamma - kan resonera kring hur religionen formar de vi är som personer. |
| Undervisning: För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna... - ha lärarledda genomgångar - samtala kring bilder - arbeta med enskilda uppgifter utifrån läroböckers text - se faktafilm om judiska traditioner förr och idag Så här beaktar vi att IKT integreras: - söka och bearbeta fakta via sökmotorer på Internet - göra en presentation i grupp i ex Imovie Så här beaktar vi det språkutvecklande perspektivet: - centrala begrepp inom judendomen ex. koscher, saddik, rabbin, |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar