måndag 5 mars 2012

LPP So geografi

Vi jobbar vidare med namngeografi.
Under perioden är det läxa att träna på de världsdelar vi för tillfället arbetar med.
v. 8 var det Europa
v. 10-11 fokuserar vi på Afrika, Asien och Mellanöstern.
Eleverna får blindkartor att öva med, där jag markerat de platser jag vill att de ska känna till.
Har man inte tillgång till Internet hemma, kan man låna med en atlas hem.
/Christine Johansson

LOKAL PEDAGOGISK PLANERING  - Runbacka skolor
Planering för arbetsområdet namngeografi år 8
  • Period: v. 8, 10-11
  • Skriftliga och digitala kunskapstest görs fortlöpande under perioden.
Mål från läroplan och kursplan som ligger till grund för arbetsområdet:
(Syfte):
  • Undervisningen i ämnet geografi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om geografiska förhållanden och utvecklar en geografisk referensram och ett rumsligt medvetande.
Förmågor och Centralt innehåll anpassade till arbetsområdet:
  • Du ska kunna ange namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Bedömning (konkretisering av kunskapskrav):

I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du kan ange namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
För betyget E:
  • Eleven har grundläggande kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.
För betyget C
  • Eleven har goda kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med relativt god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.
För betyget A:
  • Eleven har mycket goda kunskaper om världsdelarnas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografiska objekt.
Undervisning:
För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna…

  • Arbeta med kartbok/atlas på webben- Gleerups skolatlas
  • Arbeta med interaktiva kartor på webbmagistern.se




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar