måndag 12 september 2011

LPP Franska revolutionen

LOKAL PEDAGOGISK PLANERING  - Runbacka skolor

Planering för arbetsområdet Franska revolutionen åk 8
  • Period: v. 37-39
  • Skriftligt prov fredag 7 oktober
Mål från läroplan och kursplan som ligger till grund för arbetsområdet:
(Syfte):
·        eleven ska utveckla kunskaper om historiska förhållanden, historiska begrepp och hur historia kan användas för olika syften.
·        eleven ska ha insikt i att det som har hänt i historien påverkar vår syn på nutiden och uppfattning om framtiden.
·        eleven ska kritiskt kunna granska, tolka och värdera källor för att skapa historisk kunskap,
·        eleven ska utveckla kunskap om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor.
·        Eleven ska ha möjlighet att skapa en överblick över hur män och kvinnor genom historien har skapat och förändrat samhällen och kulturer.

Förmågor och Centralt innehåll anpassade till arbetsområdet:
·        Eleven ska kunna beskriva historiska revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier

Bedömning (konkretisering av kunskapskrav):
I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du...

  • kan beskriva orsakerna till fransk revolutionen med begrepp som envälde, ståndssamhälle, adelns privilegier, upplysningsidéer (Voltaire/Rousseau) (Varför blev det revolution?)
  • kan beskriva händelseförloppet under kriget i stora drag, berätta vad som hände med hjälp av händelser som ex. Stormningen av Bastiljen och Eden i Bollhuset utropandet av Nationalförsamlingen samt viktiga personer som ex. Ludvig XVI, Robespierre och Napoleon och vad de hade för betydelse.
  • kan beskriva resultatet av revolutionen, direkt efter och på lång sikt (än i dag) ex. Code Napoleon, mått och viktsystem, andra länders upprustning av industri och krigsmakt osv.

Bedömningen sker med skriftligt prov samt utförande av muntlig presentation i klassen.
Undervisning:
För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna…

  • Ha lärarledda genomgångar där det centrala förklaras
  • Arbeta i grupp och enskilt utifrån läroboken ”Levande historia” och uppgifter till den
  • Se Power-Point presentation med sammanfattning av innehållet.
  • Se filmen ”Marie Antoinette”.

Så här beaktar vi att IKT integreras:
  • Eleverna ska söka information via sökmotorer på Internet, bearbeta och värdera den samt framställa en kort presentation inför klassen i Power-point.
Så här beaktar vi det språkutvecklande perspektivet:
  • Genom att samtala kring centrala begrepp, samt sätta nya faktaord i olika sammanhang utvecklas elevernas språk.
  • Exempel på ord/begrepp; tredje ståndet, envälde, privilegier

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar