torsdag 8 september 2011

LPP Amerikanska revolutionen

LOKAL PEDAGOGISK PLANERING   - Runbacka skolor

Planering för arbetsområdet Historia Amerikanska revolutionen åk 8
Period: v. 34-36
  • Power-point presentation av elever torsdag 8 september
  • Skriftligt prov fredag 9 september
Mål från läroplan och kursplan som ligger till grund för arbetsområdet:
(Syfte):
·        eleven ska utveckla kunskaper om historiska förhållanden, historiska begrepp och hur historia kan användas för olika syften.
·        eleven ska ha insikt i att det som har hänt i historien påverkar vår syn på nutiden och uppfattning om framtiden.
·        eleven ska kritiskt kunna granska, tolka och värdera källor för att skapa historisk kunskap,
·        eleven ska utveckla kunskap om likheter och skillnader i människors levnadsvillkor.
·        Eleven ska ha möjlighet att skapa en överblick över hur män och kvinnor genom historien har skapat och förändrat samhällen och kulturer.

Förmågor och Centralt innehåll anpassade till arbetsområdet:
·        Eleven ska kunna beskriva historiska revolutioner och framväxten av nya idéer, samhällsklasser och politiska ideologier

Bedömning (konkretisering av kunskapskrav):
I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du...

  • kan beskriva orsakerna till den amerikanska revolutionen/frihetskriget (Varför blev det krig?)
  • kan beskriva händelseförloppet under kriget i stora drag, berätta vad som hände med hjälp av händelser, viktiga personer och vad de hade för betydelse.
  • kan beskriva resultatet av kriget, direkt efter och på lång sikt (än i dag)

Bedömningen sker med skriftligt prov samt utförande av muntlig presentation i klassen.
  • Undervisning:
    För att du ska få möjlighet att lära dig allt det här ska vi på lektionerna…
    Ha lärarledda genomgångar där det centrala förklaras
  • Arbeta i grupp och enskilt utifrån läroboken ”Levande historia” och uppgifter till den
  • Se Power-Point presentation med sammanfattning av innehållet.
    Så här beaktar vi att IKT integreras:
  • Eleverna ska söka information via sökmotorer på Internet, bearbeta och värdera den samt framställa en kort presentation inför klassen i Power-point.Så här beaktar vi det språkutvecklande perspektivet:
  • Genom att samtala kring centrala begrepp, samt sätta nya faktaord i olika sammanhang utvecklas elevernas språk.
  • Exempel på ord/begrepp; kolonialism, parlamentarism, republik, författning












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar